Alfabet zdrowych składników odżywczych

alfabet zdrowych składników odżywczych

Antyoksydanty - ochrona przed wolnymi rodnikami

Znane także jako przeciwutleniacze mają na celu ochronę organizmu przed stresem oksydacyjnym. Zalicza się do nich witaminy A (np. marchewki), C (np. pomarańcze) i E, bioflawonoidy (naturalne barwniki roślinne), karotenoidy, koenzym Q10, luteina, likopen i składniki mineralne (cynk, mangan, miedź, selen). Stały niedobór antyoksydantów w diecie prowadzi do szybszego starzenia się organizmu oraz rozwoju takich chorób jak miażdżyca, choroby serca, cukrzyca, nowotwory i wiele innych.

Dieta bogata w antyoksydanty (przeciwutleniacze) to przede wszystkim warzywa i owoce, w tym również owoce suszone.

Błonnik - wsparcie dla układu pokarmowego

Błonnik jest istotny w prawidłowym funkcjonowaniu jelit ponieważ zapobiega zaparciom i biegunkom, poprawia perystaltykę jelit (poprzez wchłanianie wody jest zwiększana masa kałowa, co przyspiesza wypróżnianie się). Ma dobry wpływ na cały układ trawienny ponieważ wspomaga trawienie i wchłanianie się składników odżywczych oraz utrzymuje poziom insuliny i cholesterolu na dobrym poziomie. W przypadku stanów zapalnych jelit, żołądka i trzustki zaleca się unikanie błonnika poprzez stosowanie diety bezresztkowej (niskobłonnikowej) - więcej w Dieta wysokobłonnikowa i ubogoresztkowa. Porównanie.

Owoce, szczególnie w suszonej odmianie oraz orzechy zawierają duże ilości błonnika, poza tym rośliny strączkowe, ziemniaki, marchew czy kalafior.

Najnowsze artykuły: